lisannesadventures.reismee.nl

Eerste week Vancouver en Vancouver Island!

Na bijna twee jaar sparen was het eindelijk zover. Eindelijk op reis, even weg van alle verplichtingen die je steeds maar hebt in Nederland en even lekker kunnen doen wat je zelf wilt. Onze eerste bestemming was Canada, een land waar ik al jaren heen wil vanwege de prachtige natuur en de wilde dieren. Na maanden van voorbereiding dacht ik alles wel te hebben geregeld, maar ik kwam er in het vliegtuig achter dat ik mijn afspraak van twee dagen daarvoor spontaan vergeten was om mezelf uit te schrijven bij de gemeente, maar ik zie wel hoe dat verder loopt. De eerste drie dagen hadden we een studio geboekt in Vancouver. De eerste dag hadden we fietsen gehuurd om Vancouver te verkennen. Dit ging gelijk fout want Max zijn ketting lag er steeds af, maar uiteindelijk hadden we gewisseld en toen ging het goed. Ik had laatst een programma op tv gezien over een drugsstraat in Vancouver dus daar wou ik graag heen fietsen. Het was een hele lange straat vol met daklozen die aan het spuiten waren of spacecake aan het eten waren, het was net alsof je midden in the walking dead liep, mensen kwamen keihard op je af en liepen dan weer langs je, er waren organisaties die de mensen hielpen met een overdosis en kraampjes waar je hiv tests kon doen. Daarna waren we door Stanley park heen gefietst. De volgende dag hebben we de Grouse Mountain beklommen en dat had ik behoorlijk onderschat. Het was de zwaarste wandeling die ik ooit had gedaan. Het was ongeveer 3 uur en drie kwartier alleen maar naar boven klimmen. Boven aan de top waren twee grizzly beren die in gevangenschap leefden. We zijn daarna weer met de gondel naar beneden gegaan en dat ging nog best snel. De derde dag zijn we naar het Capilano park geweest, die staat bekend om de enorme hangbruggen. Alles is wel ontzettend duur in Canada, voor twee ijsjes betaal je al gauw 17 CAD. De volgende dag ging eigenlijk alles fout. We zouden die dag naar Vancouver Island vertrekken en zo 'slim'als we soms zijn gingen we pas een avond ervoor kijken of er nog wel plek was op de Ferry. En dat was er natuurlijk niet, want het was Labor Day en dat is een nationale vrije feestdag voor de Canadezen. Na alle ferries geprobeerd te hebben hadden we eindelijk een Ferry gevonden die naar Vancouver Island ging de volgende dag. Alleen moesten we hiervoor wel drie uur omrijden. Na een slapeloze nacht of alles wel goed zou gaan werd ik de volgende dag wakker met een e-mail van de eigenaar van de studio dat we een boete hadden gekregen van 125 CAD omdat ze Max op het balkon had zien roken terwijl dat niet mocht. We hadden om 8 uur een auto gehuurd dus we gingen om 7 uur op pad om de auto op te halen. Toen we bij de bushalte aankwamen, kwamen we erachter dat de seabus gesloten was omdat het Labor Day was, en toen we vroegen hoelaat de bussen gingen was het antwoord 8 uur, dus dat zouden we ook niet redden. Gelukkig stond er een taxi en hadden we die genomen. Alamo was gelukkig wel open dus snel die auto gehaald, spullen opgehaald en doorgereden naar de Ferry, want we waren veel te laat. Echt in de laatste minuut de Ferry gehaald en toen naar Vancouver Island gereden. Wij eindelijk blij dat we even lekker relaxed in de auto konden rijden stonden we opeens weer in een file voor een andere Ferry die natuurlijk voor onze neus wegging en pas een uur later terugkwam. Toen was het weer een race tegen de klok om nog voor het donker op de camping aan te komen. Precies in het donker kwamen we aan en we moesten in het donker te tent opzetten wat echt niet lukte. Een uur later stond hij gelukkig en konden we 'lekker' douchen. Lekker was het niet want er was geen warm water, waardoor we ijskoud, maar dan ook echt ijskoud moesten douchen. Lekker fris waren we daarna wel! Hele nacht wakker gelegen daarna omdat ik voor het eerst in een tentje moest slapen en ook nog in een gebied waar wilde beren, luipaarden en wolven waren. En ik rolde ook steeds van mijn matje af. De volgende dag had Max een tweepersoonsluchtbed voor mij gekocht en dat lag een stuk beter! Paar boodschapjes gehaald en gelijk alweer 60 CAD dollar kwijt. Daarna zijn we een stuk bos in gereden om de Hatchery Creek te zoeken, waar je beren kunt spotten, maar we waren verdwaald en zagen geen beren. Die avond hadden we allemaal lekkere dingen gehaald om te barbecuen, maar het rooster was te klein voor de vuurkorf en het gasflesje paste niet op mijn gasbrander en de kraaien hadden binnen een minuut ons brood verscheurd dus dat was zonder eten naar bed. Vandaag hebben we de Wild Pacific Trail gelopen en dat was echt prachtig mooi en dit keer hadden we wel de Hatchery Creek gevonden. Onderweg kregen we wel van een andere auto een steen tegen ons raam dus die is nu beschadigd. Toen we bij de Hatchery Creek aankwamen moesten we snel achter een hek want er was er net 2 minuten geleden een zwarte beer geweest en die hadden we net gemist helaas. Het is net het begin van het zalmseizoen dus er komen er binnenkort wel meer, morgen weer even proberen. Morgen vertrekken we ook naar Campbell River om een orcatour te boeken en hopelijk hebben we dan wat meer geluk! Tot volgende week!

Jan Kroon

Wow. Jullie hebben al heel wat strubbelingen overwonnen. Nou dan kan het alleen maar makkelijker worden. Wat een avonuturen!!

Jolanda

Hoi Lisanne en Max, wat een verhaal alweer, en jullie zijn nog maar een week weg!?Leuk zo'n blog!

Mylene Kempers

Zo hé, wat een avonturen allemaal! Leuk om te lezen wat je allemaal hebt gedaan. Je zal wel moe zijn met zoveel activiteiten en zo weinig slaap, maar de pracht van het alles zal wel veel goedmaken. Ik ben benieuwd of je nog een beer tegenkomt tijdens het wandelen; gelukkig heb je onderzoek gedaan naar wat je dan moet doen, haha. Veel plezier de komende dagen en pas goed op julliezelf! Liefs vanuit Nederland