lisannesadventures.reismee.nl

Campbell River & Whistler

Hallo allemaal! Even een update uit Clearwater. De vorige keer had ik verteld dat we net de beren hadden gemist bij de Hatchery Creek, dus die volgende dag gingen we het nog een keertje proberen. Dit keer hadden we wel geluk, want precies toen we aankwamen was er een zwarte beer die een zalm aan het eten was (er hadden net daarvoor mensen drie uur staan wachten op een beer die niet kwam en precies toen ze wegreden en wij aankwamen was de beer er wel:)). Na een halfuur gingen we onze weg vervolgen naar Campbell River, omdat we hadden gelezen dat je daar een goede en leuke orcatour kon boeken. We hadden besloten om daarheen te gaan zonder van tevoren te boeken en daar hadden we bij aankomst gelijk spijt van, want alles zat al vol en we zaten s'avonds laat nog steeds rondjes te rijden daar. Op een gegeven moment hadden we een camping gevonden midden in het bos zonder verdere faciliteiten. De vrouw die de betalingen deed vroeg hoelang we wilden blijven en wij zeiden twee nachten en toen zei ze dat ze de volgende dag de betaling wel kwam doen. Nou zo gezegd zo gedaan, wij een plekje uitgezocht, waren we te bang om de tent op te zetten, omdat er overal beerwaarschuwingen waren en we nu wel echt midden in de natuur waren. Dus wij de hele achterbak en achterbank leeggehaald en ons luchtbed opgepompt en in de auto gelegd. Die nacht natuurlijk heel slecht geslapen, want we lagen zowat tegen het plafond aan en ik werd de hele nacht wakker met hyperventilaties dus dat werd geen twee nachten daar overnachten en dus zijn wede volgende ochtend gelijk vertrokken zonder te betalen, want die vrouw was er nog niet. Gelukkig stond er die dag iets super leuks op het programma! Orca's spotten! We gingen eerst nog even langs de Mac Donalds om een hotel te boeken voor die avond. Max gafnog wat geld aan een zwerver en wou daarna zijn sigaret uitdoen, maar die wou de zwerver ook nog wel graag hebben. We hadden die dag geluk, want er was net een beer gesignaleerd op de haven en dat had die man in nog geen 25 jaar meegemaakt. Nadat we nog twee mensen aan de overkant hadden opgehaald gingen we even de zwarte beer spotten. Hij was duidelijk nerveus en verdwaald en niemand wist wat hij daar nou eigenlijk deed. Daarna vaarden we door en zagen we in de verte al de walvissen die aan het spuiten waren. Prachtig om te zien. Ze waren zo'n 15 meter lang. Verder ondertussen nog een dolfijn gezien en wat zeehonden. Daarna waren we van Vancouver Island naar het vasteland gevaren om beren te zoeken, daar hadden we iets minder geluk mee, want we hadden alleen een zwarte beer in de verte gezien, maar toen we daarheen vaarden was hij alweer weg. Tijdens de lunch hoorde onze tour begeleider dat de zwarte beer die we in de haven zagen was doodgeschoten, omdat hij een excursieoffice was binnengewandeld en 'roekeloos' over kwam, maar onze tourbegeleider was woest, want die encounters schieten veel te snel dieren dood en later op het nieuws zagen we ook dat de beer totaal niet agressief was, dus dat was echt heel erg zonde. Wat ik het allermooist vond was toch wel de zeeleeuwen. Je kwam opeens terecht in een wildwaterversnelling metallemaal verschillende stromingen en daar zwommen honderden zeeleeuwen op zoek naar vis, machtig om te zien. Op het laatst moesten we wel uren varen, maar we hadden de orca's gevonden!Het was een heel gezin bij elkaar met 2 ouders en 2 jongere orca's en een baby. We moesten wel minimaal 100 meter afstand houden, maar ze kwamen op een gegeven moment naar ons toe dus zaten ze vlak bij ons. Het was in totaal een tour van 8 uur geworden, maar echt een geweldige dag!Die avond hadden we lekker een hotel geboekt om bij te komen en zijn we s'ochtends om 6 uur weer vertrokken om de Ferry te halen naar het vasteland, wat we overigens weer in de laatste minuut hadden gehaald. We gingen die dag naar Whistler rijden en het regende echt de hele dag dus we moesten ook in de hozende regen de tent opzetten, wat gelukkig wel snel ging. 'Lekker' even douchen was er weer niet bij, want nu was het water alleen maar kokend heet dus ik was levend verbrand. Toch wel heel erg wennen dat campingleven. Deze camping had ook werkelijk voor elke deur een code, dus voor de wc, voor de badkamer, voor de wasmachine en voor de slagbomen. Die avond waren we nog even langs de paardjes geweest die bij ons op de camping stonden en daarna wilden we lekker gaan slapen, maar dat ging weer mooi niet door, want er waren net Japanners naast ons komen staan en die waren echt uren alleen maar heel hard aan het lachen en net nu ik me relaxt begon te voelen in een berengebied begonnen ze opeens keihard MOVE MOVE te schreeuwen midden in de nacht en daarna hoorden we ze allemaal beer schreeuwen, dus ik was gelijk weer klaarwakker. De volgende ochtend bleek het gewoon om eekhoorns te gaan...

De volgende dag wouden we een wandeling maken rondom watervallen, maar op een gegeven moment wisten we niet meer zeker of we nog wel op de route liepen en ze raden het daar heel erg af om het pad af te gaan omdat de kans dan groter is om wilde dieren tegen te komen dus zijn we weer terug gelopen. Bij het begin kwamen we een local tegen en die was daar heel lang gelegen nog geweest dus zijn we met hem meegeweest, maar hij liep ook zeker niet deroute. We gingen op een gegeven moment van het pad af en echt heel steil naar beneden, en de Canadezen lopen hier gemiddeld drie keer zo snel als ons dus we moesten heel snel klimmen en dalen, maar zo kwamen we precies bij de waterval uit in plaats van heel hoog erboven, zoals de route had moeten voorstellen, dus dit was wel heel mooi om te zien. Die avond hadden we eindelijk zelf een kooktoestel gekocht dus konden we zelf lekker koken. De volgende dag zijn we met de peak to peak gondola een berg op gegaan en hebben we daar een leuke en hele zware wandeling gemaakt die we helaas niet helemaal af konden maken vanwege tijdgebrek. Vandaag zijn we vanaf Whistler in ongeveer 5 en een half uur naar Clearwater gereden en onderweg schoot er een eekhoorn onder mijn wiel en was hij binnen een fractie van een seconde dood dus dat was echt verschrikkelijk. We zijn nog op desnelweg terug gerend om hem te redden, maar er reden al drie anderen nog een keer overheen dus er was niks meer aan te doen:(. Hier een camping geboekt, maar het wordt steeds kouder en het vriest hier bijna s'nachts dus nu snappen we wel waarom we de enige waren met een tent dus toch maar naar een hotel gezocht en uiteindelijk gelukkig wat gevonden dichtbij het Wells Gray Provincial Park, dat bekend staat om de watervallen. We zullen zien hoe dat is morgen!

Max: travel buddy

Oja en niet te vergeten de Japanners die rustig een vuurtje aan het stoken waren terwijl er een boete opstaat van 5000 CAD en de boete die wij zelf hebben gehad van 55 CAD voor het te lang gepakeerd staan zonder te betalen. Maar al met al maken we zo veel mee.

Jan Kroon

Nou. Jullie doen wel je best om de wilde dieren te vinden. Ondanks de spanning die het s nachts oplevert. Maar jullie vinden alles :)