lisannesadventures.reismee.nl

Wells Gray Provincial Park, Jasper en Banff

Goedenavond (voor jullie ochtend)

We hebben weer heel veel meegemaakt afgelopen week. Het voelt echt alsof ik alweer drie weken geleden mijn laatste blog hebt geschreven terwijl het pas een week geleden is. Na een heerlijke nacht in een hotel gingen we naar Wells Gray Provincial Park, een heel mooi park met heel veel watervallen. Opvallend was dat hier opeens heel veel Nederlanders rondliepen en het stikt hier trouwens ook echt van de Japanners. We hebben twee trails gelopen naar verschillende watervallen en we zagen nog poep waarvan we nog heel erg twijfelden of het berenpoep was of paardenpoep. Die dag zaten we heel erg in twijfel of we een hotel zouden zoeken of niet, maar we hadden al een camping geboekt dus we besloten toch maar weer in ons tentje te slapen, waar we die nacht natuurlijk ontzettend veel spijt van kregen, want het vroor gewoon die nacht en we waren helemaal onderkoeld geraakt. Max was midden in de nacht nog naar de auto gegaan om daar vervolgens met de motor aan te zitten om een beetje warm te worden. S'ochtends om 5 uur eruit gegaan om lekker heet te douchen en daar knapte we wel weer wat van op. Die dag gingen we naar Jasper, maar we konden geen hotels meer in Jasper vinden, want die waren overal al volgeboekt, dus hadden we een hotel geboekt in Valmount wat betekende dat we elke dag anderhalf uur heen en weer anderhalf uur terug naar Jasper moesten rijden. Omdat we nog niet alles van Wells Gray Provincial Park hadden gezien wilden we eerst nog langs dat park rijden. Die dag zagen we eigenlijk de mooiste watervallen dus gelukkig hadden we dat niet gemist! Aan het einde van de dag dachten we dat de weg die we reden naar Valmount ging, maar aan het einde kwamen we tot de conclusie dat die weg dood liep dus moesten we weer helemaal terug rijden. Daarna was het nog ongeveer drie uur rijden naar Valmount en we kwamen daar ongeveer half 10 aan. Heerlijk momentje even lekker warm in een hotel met een heet bad. Daar geniet je dan wel veel meer van dan thuis. De volgende dag hadden we lekker eieren gegeten in het restaurant en zijn we een beetje te laat naar Jasper National Park vertrokken. Toen we Alberta inreden was het opeens een uur later, dus toen hadden we helemaal bijna geen tijd meer want het was opeens al half 1 s'middags. We hebben dit jaar mazzel want alle parken zijn dit jaar gratis! Die middag zijn we naar Lake Annette geweest en hebben we een rondje om het meer gelopen. Toen we terugkwamen waren er opeens allemaal herten bij de auto. Het mannetje is een elk en die zijn heel erg gevaarlijk. Die kunnen zelf door een auto heen breken als je tussen hem en zijn vrouwtje komt te staan. Nou kwamen ze steeds dichter bij ons en op een gegeven moment stonden ze maar een paar meter bij ons vandaan. Even verderop waren mensen aan het picknicken en die elk en dat vrouwtje gingen er precies omheen staan, maar gelukkig konden ze er nog snel tussenuit rennen. Op de terugweg naar ons hotel reed ik in het pikkedonker en lag er opeens een gigantische zwarte plaat op de weg waardoor ik me dood schrok en ik hem net op tijd kon ontwijken. Daarna hebben we weer lekker noedels met groenten gegeten in het restaurant en zijn we gaan slapen. De volgende dag hadden we een wandeltocht geboekt met een gids die haar eigen kleine bedrijfje runt. Zij had een vergunning voor de berg waar we opgingen met haar busje en toen zijn we wandelend verder gegaan op de Mount Edith Cavell om de gletsjers te zien. Helaas zijn de gletsjers steeds verder aan het smelten en zal er over een aantal jaar daar geen gletsjers meer zijn. Helaas geen grizzly beer gezien op de tour, maar we heel veel pica's, eekhoorntjes, grondeekhoorntjes en marmotten. Die vrouw vertelde ook wel veel interessante weetjes zoals dat beren bevallen in hun winterslaap en dat ze dus heel erg verrast zijn als ze wakker worden en opeens kleintjes hebben, maar ook dat een beer soms qua gezondheid nog niet fit genoeg is om een kleintje te krijgen en dan het jaar daarop wel en dan heeft ze twee bevruchte eitjes van twee verschillende vaders en dan krijg je dus allemaal verschillende kleintjes. Heel interessant en leuk om te horen. De tour duurde ongeveer drie uur en daarna zijn we nog een stukje langs de Maligne Road gereden om langs een meer te lopen waar in 2015 nog een grote brand was geweest en alle bomen waren hier ook helemaal kaal en zwart. Daarna moesten we weer anderhalf uur terugrijden, maar in de stad ging het bijna mis. Er reed een auto voor me met zijn alarmlichten aan, maar het leek alsof hij gewoon voor een parkeerplaats aan het zoeken was. Ik besloot er voorbij te gaan maar opeens uit het niks vloog er een elk achter een auto vandaan zo voor mijn auto dus ik keihard op mijn rem en ik stopte echt een cm voor hem. Hij was zelf ook overduidelijk heel erg geschrokken, want hij stond best een tijdje stil voor mijn auto, maar daarna ging hij weer verder om rustig te eten alsof er niks gebeurd was. De volgende dag gingen we over de Pacific Highway naar Banff rijden, wat wel ongeveer 5 uur rijden was. Het is hier trouwens een hele kunst om geen eekhoorn dood te rijden, ze rennen hier elke 10 minuten wel over de weg. Het regende die dag, maar we hebben toch onderweg nog wat mooie watervallen gespot. We kwamen ongeveer om 7 uur aan bij ons vakantiehuis en dit huisje is dus echt heel erg verouderd en dat zie je ook heel erg aan de buitenkant. Die kachel was ook heel erg ouderwets en stonk heel erg naar gas, dus die nacht hebben we de kachel uitgelaten en hadden we het weer best wel koud, maar dat is beter dan s'nachts doodgaan door het gas natuurlijk:p. De volgende dag hadden we zin om het even lekker rustig aan te doen en hebben we even boodschapjes gedaan en zijn we weer naar de Starbucks gegaan, want ik ben verslaafd aan de Pumpkin Spice Latte daar. Daarna zijn we naar de Hot Springs gegaan en kan je zwemmen in water dat daar echt uit de grotten komt en dat was op dit moment 39 graden en echt heel erg lekker warm. Max ging nog betalen met een handvol kleine muntjes en daar werd die vrouw helemaal boos om, ze ging zo snel tellen dat er ook muntjes op de grond vielen die ze niet meer kon vinden. En daarna kwam ik nog met een hand vol muntjes....:)! De volgende dag gingen we paardrijden voor 3 uur, maar we waren er na 10 minuten alweer klaar mee, want het was echt verschrikkelijk koud en het regende de hele tijd dus dan geniet je er toch wel minder van. Al met al was het toch wel een leuke tocht, alhoewel ik liever veel harder ging, want we gingen alleen maar in stap en toen we stiekem wat harder gingen werd ze gelijk boos en zei ze dat als we het nog een keer deden we eraf moesten en dat we moesten lopen. (Max was nog nooit in draf geweest en ik moest hem steeds uitleggen hoe hij harder moest gaan, maar dat paard voelde het geen eens als hij ging aansporen). En dat paard van die gids schrok steeds van alles waardoor de andere paarden er ook gelijk achter aan wouden rennen. Vandaag regende het weer pijpenstelen met nat sneeuw erdoorheen, maar toch besloten om naar Lake Louise te gaan. Het was echt weer superkoud en daar sneeuwde het heel hard, maar we hebben een hele leuke trail gelopen van vijf uur waarbij je zes glaciers ziet! We zijn helemaal naar boven geklommen en er lag steeds meer sneeuw en het werd steeds gladder en gevaarlijker, maar het was echt super mooi en echt de moeite waard. Het laatste stukje hadden we besloten niet verder te gaan, want dat was echt op een klif en we waren al door meerdere mensen gewaarschuwd dat het heel gevaarlijk was. Op de terugweg nog bij een theahouse lekker thee gedronken en toen weer terug gelopen. Morgen moeten we om 5 uur s'ochtends op want we gaan we een wandeling van 8 uur doen met een gids waarbij we echt backoff country gaan en ook van de paden afgaan dus hoop ik stiekem eindelijk een grizzly beer en/of een eland te zien!